Teeblogin pitämiseen liittyy ongelma;
kirjoitettu kahvila- ja palvelukohtainen palaute harvoin on hyvää.
Tuotekehityksen näkökulmasta rakentava kriittinen palaute on
parasta, mutta kirjoittajana se paljastaa itselle aivan liian
helposti, kuinka vaativa sitä osaa olla. Käytännössä meillä
Suomessa hyvän alibin antaa teekulttuuri, joka aidosti oikeasti
kahvilatasolla on edelleen vasta ruputason kalkkiviivoilla
Muistan 2000-luvun alussa, kun asuin
Hangossa, ei kaupungista tainnut löytyä yhtään
erikoiskahvikonetta. Kehitys on nopeaa ja nyt niitä on ollut jo
vuosia. Todennäköisesti Helsinki ja Suomi etenevät teeasiassa yhtä
nopeasti, kunhan asiakkaat osaavat vaatia hyvää teetä sekä
tietysti palvelua. Muutos tulee olemaan valtava.
Käynti Helsingissä Svenska Teaternin
Café Thaliassa ei täyttänyt odotuksia teen osalta. Kahvila myy
Demmers Teehaus Helsingin teetä, jonka oman teekauppani puolesta
tiedän hyvin laadukkaaksi, mutta siihen se jää. Thaliassa asiakas
joutuu itse annostelemaan teen kuvan mukaiseen teesihtiin ja kassan
antamaan kannulliseen kuumaa vettä. Pelkkä itse annostelu vielä
melkein (paino sanalla melkein) menisi lisäarvoa tuovasta teen
valmistuskokemuksesta, mutta ruokottomat teesihvilät ja hinta ovat
liikaa. Neljä euroa itse annosteltavasta suttusihviläteestä on
naurettavaa. Onhan miljöö suomenruotsalaisen tyylikäs, mutta
rajansa kaikella.
Jostakin syystä kahvilat voivat usein
vielä olettaa teenjuojien olevan valmiita maksamaan selvää
ylihintaa huonolaatuisesta tuotteesta ja palvelusta. Mistä se
johtuu? Ovatko teeihmiset tottuneet b-laatuun vai onko vain helpompaa
antaa rahojen valua viemäriin? Kyllä suurin osa kuitenkin
palauttaisi kaupassa lämpimän maitotölkin, ravintolassa kylmän
ruoka-annoksen tai muun huonolaatuisen tuotteen?
Teen Ystävät ry:n puheenjohtaja
Pirkko Arstilan yhdistyksen uusimman jäsenlehden kolumnin kuvaus
teen palauttamisesta ja laadun vaatimisesta Ravintola Elitessa oli
hunajaa luettavaksi. Tyylikkäästi, mutta tiukasti hän palautti
väärin valmistetun teen, ja sai tilalle oikein haudutettua - Hyvä! Yhdistyksellä on puheenjohtaja paikallaan.
Vaikuttamisen ei tarvitse kurtistaa kulmia. Jos haluaa vältellä helposti ikäviksi
muuttuvia tuotteiden palautus- ja vaihtopyyntötilanteita, voi teen
tilaamisen aluksi kohteliaasti varmistaa, että tee haudutetaan
teelaadun mukaisesti? Ensin tietysti kannattaa tiedustella
tarvittaessa, mitä teetä paikka tarjoilee. Jos merkki ei miellytä,
on hyvä jatkaa kysymällä, sattuisiko heillä olemaan mahdollisesti
jotain hieman parempilaatuista merkkiä tarjolla? Näillä
kysymyksillä ei varmasti loukkaa ketään, mutta tekee arvokasta
työtä hyvälaatuisen teen eteen.
Juon tilanteen vaatiessa Liptonin
mustan pussiunelman, mutten siitä nauti. Mielummin valitsen kohteen,
jossa tee tehdään asiakasta kunnioittaen. Coca Cola on hyvää,
mutta jos kahvilassa asiakas valitsee sen teen sijaan, on kurat
kupissa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti