maanantai 5. marraskuuta 2012

Kokista Svenska Teaternin Café Thaliassa (Helsinki)

Teeblogin pitämiseen liittyy ongelma; kirjoitettu kahvila- ja palvelukohtainen palaute harvoin on hyvää. Tuotekehityksen näkökulmasta rakentava kriittinen palaute on parasta, mutta kirjoittajana se paljastaa itselle aivan liian helposti, kuinka vaativa sitä osaa olla. Käytännössä meillä Suomessa hyvän alibin antaa teekulttuuri, joka aidosti oikeasti kahvilatasolla on edelleen vasta ruputason kalkkiviivoilla

Muistan 2000-luvun alussa, kun asuin Hangossa, ei kaupungista tainnut löytyä yhtään erikoiskahvikonetta. Kehitys on nopeaa ja nyt niitä on ollut jo vuosia. Todennäköisesti Helsinki ja Suomi etenevät teeasiassa yhtä nopeasti, kunhan asiakkaat osaavat vaatia hyvää teetä sekä tietysti palvelua. Muutos tulee olemaan valtava.

Käynti Helsingissä Svenska Teaternin Café Thaliassa ei täyttänyt odotuksia teen osalta. Kahvila myy Demmers Teehaus Helsingin teetä, jonka oman teekauppani puolesta tiedän hyvin laadukkaaksi, mutta siihen se jää. Thaliassa asiakas joutuu itse annostelemaan teen kuvan mukaiseen teesihtiin ja kassan antamaan kannulliseen kuumaa vettä. Pelkkä itse annostelu vielä melkein (paino sanalla melkein) menisi lisäarvoa tuovasta teen valmistuskokemuksesta, mutta ruokottomat teesihvilät ja hinta ovat liikaa. Neljä euroa itse annosteltavasta suttusihviläteestä on naurettavaa. Onhan miljöö suomenruotsalaisen tyylikäs, mutta rajansa kaikella.

Jostakin syystä kahvilat voivat usein vielä olettaa teenjuojien olevan valmiita maksamaan selvää ylihintaa huonolaatuisesta tuotteesta ja palvelusta. Mistä se johtuu? Ovatko teeihmiset tottuneet b-laatuun vai onko vain helpompaa antaa rahojen valua viemäriin? Kyllä suurin osa kuitenkin palauttaisi kaupassa lämpimän maitotölkin, ravintolassa kylmän ruoka-annoksen tai muun huonolaatuisen tuotteen?

Teen Ystävät ry:n puheenjohtaja Pirkko Arstilan yhdistyksen uusimman jäsenlehden kolumnin kuvaus teen palauttamisesta ja laadun vaatimisesta Ravintola Elitessa oli hunajaa luettavaksi. Tyylikkäästi, mutta tiukasti hän palautti väärin valmistetun teen, ja sai tilalle oikein haudutettua - Hyvä! Yhdistyksellä on puheenjohtaja paikallaan.

Vaikuttamisen ei tarvitse kurtistaa kulmia. Jos haluaa vältellä helposti ikäviksi muuttuvia tuotteiden palautus- ja vaihtopyyntötilanteita, voi teen tilaamisen aluksi kohteliaasti varmistaa, että tee haudutetaan teelaadun mukaisesti? Ensin tietysti kannattaa tiedustella tarvittaessa, mitä teetä paikka tarjoilee. Jos merkki ei miellytä, on hyvä jatkaa kysymällä, sattuisiko heillä olemaan mahdollisesti jotain hieman parempilaatuista merkkiä tarjolla? Näillä kysymyksillä ei varmasti loukkaa ketään, mutta tekee arvokasta työtä hyvälaatuisen teen eteen.

Juon tilanteen vaatiessa Liptonin mustan pussiunelman, mutten siitä nauti. Mielummin valitsen kohteen, jossa tee tehdään asiakasta kunnioittaen. Coca Cola on hyvää, mutta jos kahvilassa asiakas valitsee sen teen sijaan, on kurat kupissa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti